12 april 2014

La krit s.

Idag, just idag är det lakritsdagen. Även om det finns de jag känner som skulle kunna tänka sig att utnämna varje dag till lakritsdagen är det idag som den "officiellt firas". Men vad heter det egentligen?
Lakritsrot

La:kriss/la:krits eller la:ckriss? Ja, hur ska det egentligen uttalas? Är det kort eller långt a som du betonar i början av ordet? Ska t:t vara med i det talade språket, eller inte?
Intressant nog verkar det finns en viss regional påverkan av hur en person uttalar detta ord, men; det finns inga fel här, ej heller något uttal som är mer rätt än det andra. Båda accepteras.
En längre språk-tråd om detta finns på Språkrådets sida på Facebook.

Ricard
Pastis. Och min absoluta favorit är Ricard. Precis som jag inte alls tycker om Pernod. Fast trots att ämnet för detta inlägg är just lakrits, vet den insatte att det bara i vissa fall är lakrits (fra: reglisse) som är den smakgivande ingrediensen. För det är snarare anis (fra: anisette) eller fänkål (fra: fenouil) som ger min favoritdryck bland spritsorter rätt nyans. 
Ibland kan jag också tänka mig en grekisk ouzo. Men det är egentligen något helt annat. 
#blogg100 - 043

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar